Viktige tanker om 1. mai.

1. mai er og blir en viktig dag!

original_1478638966_2232146

Kloke ord fra Styremedlem Tor Øyvind Hansen.

LESERBREV. Markeringen av arbeidernes internasjonale demonstrasjonsdag står for døren. Det nevnes fra tid til annen, gjerne fra borgerlig side, at dagen har utspilt sin rolle. Har den egentlig det?

Jeg skal her nevne tre viktige årsaker til at man fortsatt skal markere 1. mai.

For det første skal dagen minne oss om de rettigheter og goder i arbeidslivet som arbeiderbevegelsen og fagbevegelsen har kjempet fram. De har ikke kommet av seg selv! Husk på at 1. mai-markeringen startet som en reaksjon på drapet på fire demonstranter som streiket i Chicago i 1886. Hva var deres krav? Kravet var åtte timers arbeidsdag, noe vi i dag tar som en selvfølge.

RETTEN TIL ...

Jeg nevner: Retten til åtte timers arbeidsdag, retten til fem ukers ferie, pappa og mammaperm, retten til medbestemmelse på arbeidsplassen og så videre. Norge har en av verdens beste arbeidsmiljølover, dette har heller ikke kommet av seg selv.

Listen er lang, heldigvis og takk for det. Vi må aldri glemme dette og heller aldri ta det for gitt.

LES OGSÅ: Jonas Gahr Støre og Mani Hussaini til Jessheim 1. mai

HAR UTFORDRINGER

For det andre er dagen viktig fordi den minner oss om at vi også her i Norge har utfordringer knyttet til stigende arbeidsledighet. Det å ha arbeid gir ikke bare inntekt, det gir tilhørighet, verdighet og for de fleste også bedre helse. Vi har dessverre en blå regjering som ikke i stor nok grad klarer å stoppe veksten i arbeidsledigheten. Vi ser at arbeidernes rettigheter settes på prøve eller reverseres, antall midlertidige stillinger øker og stadig flere går en usikker og utrygg framtid i møte. Marked og profitt blir viktigere enn folks trygghet. Dette er alvorlig og minner oss om at landet nå trenger en ny kurs. Arbeid til alle er jobb nummer én.

FELLESSKAP, LIKEVERD ...

For det tredje handler dagen om mer enn bare de ovennevnte momenter. Det handler også om de grunnleggende verdiene som vi sosialdemokrater tror på: Fellesskap, likeverd og rettferdighet. Disse verdiene vil vi aldri slutte å kjempe for!

Vis at du bryr deg. Støtt opp om 1. mai!

Nannestad Arbeiderparti

ved Tor Øyvind Hansen